7 May 2011

Biar badan Kecil, Tapi Pengorbanan Besar Taw

Assalamualaikum..

Korang tau ke ape maksud kecil-kecil cili padi? Hish, ape la korang ni. Tu pon tak tau ke? Meh la biar aq yang bagitau..Maksud die, urmm,,,,erk..$^#$@#%..Sorrylah, aq pon kurang tau sebenarnye.. hehe..Adoy, malas betol aq nak wat entry panjang-panjang. Tapi, demi pengetahuan korang, aq sanggup taw..

Sekarang aq nak bagitau korang pasal 5 budak yang memang hebat dan mempunyai pengorbanan yang sangat besar. Diorang ni adalah :


1) Nathan Thomson, budak 9 thn yang selamatkan mak die dari tikaman penjahat. Budak ni kena tusuk kat bahagian muka die masa dia bergaduh dengan penjahat tu. Penjahat tu dah tusuk mak Nathan ni sebanyak 8 kali sebelum die tusuk Nathan plak. Kesian kan...Nasib baik due-due selamat sebab ade polis yang datang masa kejadian.


Nathan dengan ibunya, Ena.



2) Charlie Simpson, budak 7 tahun yang berbasikal mengelilingi bandar untuk kutip derma kepada mangsa gempa kat Haiti. Budak ni sangat pandai. Dia cakap macam ni masa mula-mula nak kutip derma tu. Kat bawah ni antara kata-kata budak Charlie ni. Kalau tak paham, aq galakkan korang carik kamus sekarang jugak !

"My name is Charlie Simpson, I want to do a Sponsored Bike Ride for Haiti because there was a big earthquake and loads of people have lost their lives. I want to make some money to buy food, water and tents for everyone in Haiti.

I am going to cycle around South Park as many times as possible…. (at least 10 laps, I hope!). Please can you sponsor me and all your money will go to UNICEF who are collecting for Haiti."

Bravo Charlie..

Niat yang betol-betol murni dan ikhlas sayang~




3) Lin Hao, budak lelaki yang selamatkan kawan kelas die masa gempa kat China. Lin Hao ni ketua kelas kat kelas die. Masa gempa, semua bangunan runtuh dan terkena LinHao dengan kawan-kawan die. Lin Hao dapat lepas dari runtuhan bangunan. Dia tak terus lari keluar semata-mata nak selamatkan diri die je. Tapi, die sanggup patah balik sebab nak selamatkan 2 orang lagi kawannya yang tersangkut antara runtuhan tu. Bila ade orang tanya kenapa Lin Hao selamatkan kawan-kawannya, Lin Hao jawab macam ni

" Saya adalah ketua kelas dan saya bertanggungjawab terhadap kawan-kawan saya!"

http://ongofu.files.wordpress.com/2008/08/lin_hao.jpg
Go! Go! Chai Yuk !
Hwaiting Lin Hao !!



4) Alexis Goggin, budak 7 thn yang menjadi penghalang daripada ibunya dibunuh oleh kekasihnya. Kononnya, pakwe mak Alexis ni mengamuk dan tembak mak Alexis. Lepastu, bila pakwe mak Alexis ni nak tembak mak Alexis, Alexis serta merta melompat kat depan si penembak tadi dan memohon supaya lelaki tu tak amek nyawe mak die. Akhirnya, lelaki tu pon tak jadi tembak dan kedue-duanye selamat.


http://img.ezinemark.com/imagemanager1/files/2010/3/23/heroes/2.jpg
Waaahh..Hebat.
Mintak-mintaklah aq dapat anak yang pemberani macam Alexis ni.
Boleh backup aq kot ~



5) Ibrahim Ouaida, budak lelaki 8 thn yang tenggelam selepas die selamatkan kakanya. Peristiwa ni terjadi masa Ibrahim sedang berenang kat laut dengan dengan kakanya yang berumur 10 tahun. Tiba-tiba, ombak besar datang dan bawa diorang ni pergi tengah-tengah laut besar. Kakak die yang tak dapat bertahan terus manjerit meminta tolong. Masa tu jugak Ibrahim cakap " saya datang kak...saya datang.." Ibrahim menarik kepala kakaknye ke permukaan air sambil terapung dengan berkata "Saya sayang kakak..kakak mesti selamat".
Lepastu, datang seorang penyelamat kemudian Ibrahim memintanya untuk menyelamatkan kakanya dahulu dengan berkata " Tolong selamatkan kakak saya, dia sangat bererti. Ibu saya sangat memerlukan kakak saya."
Lepas penyelamat tu selamatkan kakak Ibrahim pergi tepi pantai, die pon patah balik carik Ibrahim tapi sayang, Ibrahim tak dapat diselamatkan.



Innalillahiwainnailaihiraji'un ~~
semoge roh Ibrahim berada dikalangan orang yang beriman..
Amin~~



Aq terharu sangat dengan pengorbanan adik-adik kat atas ni.. yang paling buat aq terharu, kisah arwah Ibrahim. Pengorbanan yang sangat terpuji. kalau korang kat tempat budak-budak ni, korang sanggup ke? cuba pikir baik-baik..


7 comments:

hakeem kira said...

sesetengah orang mak suruh g kedai pon merungut kan ;)

wazir maskterz said...

melentur buluh biarlah dari rebungnya..xde buluh lenturlah dengan aper sajer kah..kah

FaRiA EyToNeZ said...

@hekeem : taw xpe..majoriti pngai bdk zmn skng la tu..

FaRiA EyToNeZ said...

@wazir maskterz hahaha..nk bg buluh ape?

wazir maskterz said...

mintalah kat puteri buluh betung...tulun..tulun nanti dia bg hadiah(dalam citer ape ae maca gitu?)

Najah SHakiLa said...

kecik2x dh ada sifat tanggungjawab,pandai dan alert
dah besar nty harapnya menjadi manusia yg terbaik~

Kiambang Puteh TheGiel said...

aq pernah dengar cerita macam ni kat malaysia. adik selamatkan kakak dia dari dipukul abah dia sebab akak dia calarkan kereta bapak dia tak sengaja. Budak 2 koma 3 bulan.